Italia-ferie
Her kommer noen bilder fra sommerferien vår i Italia:
Første stopp: Firenze
Vi startet ferien med 3 dager i Firenze, hvor vi bl.a. fikk med oss Uffizi-galleriet hvor verker av alle de store renessansekunstnerne henger. Ellers tittet vi mye på flotte bygninger og nøt god mat og drikke.
Medici-familen var Firenzes herskere i storhetstiden. Her i hagen til ett av deres palasser, Palazzo Pitti.
I Viareggio bodde vi en ukes tid. Det er en bade- og yachtby, og vi tilbrakte noen dager på stranda i tillegg til å titte på båter, spise god mat og gjøre noen utflukter bl.a. til Pisa og Lucca.Tredje stopp: Pisa

Også her klatret vi opp i et tårn. Italia handler visst mye om å komme så høyt som mulig. Dette tårnet var ganske spesielt fordi det vokste trær i toppen av det.Femte stopp: Cinque Terre
Nå var mamma og pappa kommet på besøk. Cinque Terre er fem små fiskerlandsbyer som ligger fantastisk til på klipper helt ute i havet. Man kan gå fra den ene til den neste, eller ta toget. Vi gikk fra by nr. 1, Riomaggiore, til by nr 3, Corniglia, og tok toget tilbake. En flott tur mellom vinranker og koselige småbyer.
Sjette stopp: Sienna
Syvende stopp: Gardasjøen og kortur m/ Thea
Jeløy Kirkes Barne- og Ungdomskor var på kortur til Gardasjøen, og vi slang oss med noen dager. Her er det konsert i et kloster oppe i fjellene.Middag etter konserten. Thea med venninner.
Mamma og pappa med Verona i bakgrunnen.
Reidar på Verona Arena, Italias tredje eldste bevarte amfiteater. Bygd i det første århundret e.Kr.
Om sommeren er det operafestival på Arena. Vi dro for å se Aida. Utrolig opplevelse. Arenaen tar over 10 000 publikummere, og på scenen må det har vært ca 500 aktører, inkl. kor, dansere, statister, solister, barn og 4 hester! Og selvfølgelig fullt orkester. Dessverre kom regnværet mot slutten av andre akt, og resten av forestillingen ble avlyst, men det var definitivt verdt turen allikevel.
Thea fikk småspurvene til å spise iskjeks av hånden hennes. Sirmione er kjent for sine mange isbarer.Åttende stopp: København
Vi stoppet i København på hjemveien for å få med oss Depeche Mode-konsert i Parken. Ca. 30 000 mennesker og fullt trøkk!
Vi bodde på Arne Jacobsens SAS-hotell. Stilig rom i 16. etasje med utsikt over Tivoli og København sentrum.





















0 Comments:
Post a Comment
<< Home