PRAHA!
Her er bilder fra Ben og jeg var i Praha forrige uke!
Utsikten fra Karlsbroen med slottet og St.Vitus-katedralen i bakgrunnen.
Ben ved Karlsbroen.
Meg ved den Astronomiske Klokke på det Gamle Rådhuset.
Meg på Karlsbroen. Det lille pensjonatet vi bodde på ligger rett bak det røde huset i bakgrunnen.
Utsikten fra Kampa - Museet for Moderne Kunst.
Ben med den første, av mange, tsjekkiske øl! Det var en kjempekoselig restaurant med en stor peis, og kelnerne kløyvet ved på en huggestabbe ved siden av bordet vårt og maten ble grillet på en kjempegrill!
Frokost på en flott cafe med takmalerier!
Og dette var det vi ble servert! Egg, skinke, ost, hjemmelaget brød, fruktsalat, yoghurt, cornflakes, andre typer kornblandinger, fersk appelsin juice, kaffe, kake +++
St.Vitus-katedralen
Ben og jeg i Det Gyldne Smug, en kjempekoselig gate oppe på borgen som man må betale for å besøke. Men det var vel verdt det! Se hvor små husene er! Og alle inneholdt bittesmå butikker som solgte alt fra smykker, rustninger og bøker til gamle musikkinstrumenter.
Ben foran rådhuset i den jødiske gettoen.
Dette er på en pizzarestaurant rett ved den jødiske bydelen som vi var på minst to ganger når jeg var i Praha med musikklinja for tre år siden. Det er kjempebillig! For en stor pizza betaler man rundt 100 tjekkiske korunas (ca. 30 kroner)!
Vi var på klassisk konsert i trappa i Nasjonalmuseet (ikke en hvilken som helst trapp! Den var fantastisk!). En strykekvintett + flygel spilte Mozart, Vivaldi, Bach og selvfølgelig de tsjekkiske helter Smětana og Dvořak.
Og dette er hvor fornøyd Ben var med den konserten!
En cocktail på uterestaurant på Karlova (gaten som går fra Det Gamle Torget til Karlsbroen) mens vi tittet på alle menneskene! Legg merke til størrelsen på cocktailmenyen Ben holder, her var det ikke noe man ikke kunne få!
Utsikt fra Karlsbroen mot borgen og katedralen på kvelden.
Dette syntes jeg var kjempemorsomt! Dette lille smuget leder ned til en restaurant ved elven, og smuget er så trangt at det må ha trafikklys for fotgjengerne! Når vi trykket på knappen her oppe ble det rødt i den andre enden, slik at vi ikke møtte noen på midten og ble stående der!
Vi var veldig internasjonale på denne turen! Her er vi på sushirestaurant.
Ben utenfor et av mange de spennende husene på Det Gamle Torg.
Meg i toppen av Rådhustårnet på Det Gamle Torget.
Utsikten fra Rådhustårnet, med Tỳn-kirken som det mest fremtredende.
Ben foran en flott art nouveau-bygning
Dette er meg foran en gammel brønn. I huset i bakgrunnen bodde det visstnok for lenge siden tre søstre, hvorav den ene var forelsket i en gutt som var forelsket i en av de andre søstrene. Det hele endte med at alle tok livet av seg, og i dag spøker det i dette huset... Men det er jo et fint hus, da!
Ben på Det Gamle Torget. Rådhuset i bakgrunnen.
Meg på Det Gamle Torget. St. et-eller-annet-kirken i bakgrunnen hvor vi hadde konsert med musikklinja den gangen vi var her.
Ben på Karlsbroa. Uff, det begynner å bli masse bilder dette, men det var så mange flotte ting å ta bilder av! Stakkars Ben var nokså lei av å stille seg opp foran alle disse bygningene etterhvert, men jeg står på mitt: Det er mye hyggeligere med bilder med mennesker på enn bilder bare av hus!
Meg med en halvliter Pilsner Urquell.
På jazzklubb.
Dette er på Kafe Slavia, tvers over veien for Nasjonalteatret og hvis du er heldig får du utsikt over elven, Karlsbroa og borgen. Det fikk ikke vi, men vi fikk ekte tsjekkisk mat! Og øl... (Den ene er Ben sin, altså...)
I tillegg til øl er de veldig gode på store iskremer! Og det passer meg jo veldig bra!
Ben utenfor Borsov Pension hvor vi bodde. Er ikke det et koselig lite rosa hus?
Dette er på toppen av trappa utenfor døra vår. Jeg trodde jeg skulle klare å få vist hvor smale og sirklete trappene var, men det kommer visst ikke helt frem.
Slik så rommet ut. Det var helt nyoppusset fikk vi beskjed om, og det var virkelig veldig koselig!Vel, nå har dere fått en grundig reisebeskrivelse, synes jeg! Vi hadde det kjempebra, men det kan dere kanskje se på bildene! Praha anbefales veldig! Det er så uendelig mye å se, men det har det kanskje også skjønt av antallet bilder...


4 Comments:
Hei tine
det så veldig korselig ut jeg misuner dere
spesielt den isen så veldig god
ut
og stedet der dere bode.
jule bildene var også fine
jeg hade joggebukse fest det var
gøy vi knuste pepperkakehuset
meg,vilde,thea h ingrid og anna wo
masse klemer fra lillesøster
ja det så ut som dere haddde det bra i Praha ja!
Hadde nesten glemt hvor fint det var der jeg. Nå vil jeg også dra.
Men nå er Liverpool førsteprioritet:) Gi meg beskjed om når det passer for deg så jeg kan gi beskjed til Ryanair at vi kommer!
Så vidt jeg vet passer det alltid for RyanAir og alltid for meg!
okidoki then.
Post a Comment
<< Home