Svalbard
Forrige uke var jeg 4 dager på Svalbard med Dr Jekyll & Mr Hyde-forestillingen jeg har jobbet med.
Svalbard er fantastisk! Jeg tror det må være et av de flotteste reisemål i verden! Landskapet der oppe er utrolig vakkert, og det er mange morsomme og spennende utflukter og ekspedisjoner man kan være med på. Vi var på snøscootertur, hundesledetur og isgrottetur, og alle tre var fantastiske opplevelser. Jeg lar bildene tale:
På hundegården fikk vi bli kjent med alle hundene, før vi måtte sele på dem selv og feste dem til sledene.
Guiden foran hadde med rifle i tilfelle vi skulle støte på isbjørn, noe vi dessverre (eller kanskje heldigvis) ikke gjorde...
Her spiser vi middag etter forestillingen. Legg merke til lyset ute; dette bildet er tatt rundt midnatt...
Å ta bilde av midnattsola er ikke så lett. Så høyt stod sola ca kl 00.30, men det var mye lysere enn dette bildet gir inntrykk av.
Dette er inngangen vi brukte til å komme oss inn i isbreen. Vi gikk i smeltekanalene, altså der hvor smeltevannet fra breen renner nedover mot elven om sommeren.
Jeg begynner å bli en racer på snøscooter. Og jeg har begynt å spare...Ellers spiste vi mye god mat og koste oss masse! Og lærte noen interessante fakta om Svalbard:
- Polet der oppe heter Nordpolet.
- Alle fastboende har klippekort på polet og kan kun handle 1 flaske brennevin, 1 flaske hetvin og 24 bokser øl i måneden. Vin derimot kan de handle så mye de vil av. Dette henger igjen fra gamle dager. Gruvearbeiderne drakk øl og brennevin, og deres alkoholinntak var strengt regulert, mens funksjonærene drakk så mye vin de ville.
- Flere steder må man ta av seg på beina når man kommer inn, bl.a. på hotellene. Dette er også en skikk fra gammelt av, for å unngå at kullstøvety ble liggende igjen overalt.
- Alle går med våpen hvis de beveger seg utenfor Longyearbyen.
- Det var først nylig at det ble forbudt å gå inn i banken med finlandshette og våpen. I butikker og på bensinstasjoner er det fortsatt lov.










1 Comments:
Ja, det var morsomt.
nå har jeg ventet spent på bildene og historiene fra svalbard lenge, men de som venter på noe godt...
Jeg er aldri så lite misunnelig kjenner jeg.
Post a Comment
<< Home