Fra en ende av Europa til en annen!
Bucuresti var en suksess og veldig, veldig morsomt! Jeg er en stor fan av turneer og jeg er alltid like trist når det er over...
Jeg har ikke så veldig mye å skrive om Bucuresti fordi mesteparten av tiden vår der var tilbrakt inne på teatret. Men det lille jeg så av byen ga mersmak. Bucuresti var slitent, gammelt, forfallent og alt man kan forvente seg av en gammel kommunist-hovedstad, men det var det som gjorde at jeg fant den spennende. Den prøvde ikke å skjule noe. Det var løshunder i gata, knuste vinduer i de fleste hus og strømledninger overalt. Men det var ekstremt ryddig i gatene, tusenvis av søppelkasser og ikke noe søppel som fløt omkring. Det var en by med store motsetninger, kan man trygt si!
Den største motsetningen til resten av byen var Folkets Palass, som ble bygd av kommunistdiktatoren Nicolae Ceauşescu på 80-tallet. Det er verdens nest største bygning (kun Pentagon er større) med sine 365 000 m² og 1100 rom. Fra utsiden ser den ikke så massiv ut, men det er en eksakt replika under jorda av det man ser over jorda. Folkets Palass er et ganske ironisk navn, siden dette palasset ble bygd mens det rumenske folket sultet og diktatoren hadde gull- og sølvtråder i gardinene... Men det gikk ikke så bra med ham tilslutt og nå er bygningen brukt som regjeringskvartale.
Forestillingen vår ble ikke så verst til slutt heller. Det er utrolig hva man kan gjøre med litt lys, scenografi og kostymer:




Når vi ikke jobbet så svetten silte for å få forestillingen opp å gå, koste vi oss i varmen med god mat og drikke! Og det var det mye av i Romania!
Dagen etter at jeg kom hjem dro Ben og jeg til Dartmouth i Devon, Sør-England, hvor vi har hatt en liten mini-ferie de siste dagene. Det har vært kjempedeilig! Vi har gjort så lite som mulig og bare nytt det å ha fri!




Som dere ser var vi litt uheldige med været, men vi klarte da å kose oss allikevel! Dartmouth er et ekstremt bra sted for kafeer, kaker og gode restauranter!
Nå er vi hjemme igjen, men i morgen drar jeg til Liverpool for å se Dyvekes avslutningskonsert på LIPA. Dumt å sitte stille for lenge. Deretter flyr jeg til Norge for 17.mai-feiring, så til de som vil kan vi møtes utenfor Nordea i Moss under barnetoget!
Dagen etter at jeg kom hjem dro Ben og jeg til Dartmouth i Devon, Sør-England, hvor vi har hatt en liten mini-ferie de siste dagene. Det har vært kjempedeilig! Vi har gjort så lite som mulig og bare nytt det å ha fri!
Nå er vi hjemme igjen, men i morgen drar jeg til Liverpool for å se Dyvekes avslutningskonsert på LIPA. Dumt å sitte stille for lenge. Deretter flyr jeg til Norge for 17.mai-feiring, så til de som vil kan vi møtes utenfor Nordea i Moss under barnetoget!


2 Comments:
Hei Tine:)
Da skal jeg vinke til deg men vi sees vel før det.
Thea
Vi sees på onsdag!!!
Post a Comment
<< Home