Saturday, April 28

Snart klar for nye utfordringer

Denne helgen er siste helg med forestillinger på White Bear Theatre. Deretter er det Hedda Gabler og The Man of the Future is Dead som gjelder. På onsdag drar vi til Romania, så de neste dagene skal brukes til planlegging, pakking og gjennomkjøringer av begge stykkene. Jeg husker ikke hvor mye jeg har sagt om disse forestillingene, så med fare for å repetere meg selv tenkte jeg at jeg skulle forklare litt:
En engelsk forfatter har bearbeidet Ibsen's Hedda Gabler til en enakter og skrevet en helt ny oppfølger, The Man of the Future is Dead. Disse to forestillingene ble fremført under en teaterfestival i Edinburg i fjor og ble der plukket opp av en teaterfestival i Bucharest i Romania. The Man of the Future handler om hva som skjer med Jørgen Tesman (Heddas mann) etter Heddas død. I Hedda Gabler hører vi om Eilert Løvborg, en av Heddas gamle kjærester, som jobber med en bok om en teori om hvordan vi, i følge ham selv, kan kontrollere og endre fremtiden. Ting går ganske galt med Eilert og Hedda brenner manuskriptet hans. I The Man of the Future har Jørgen Tesman fått tak i Eilerts notater og lurer fælt på om han skal gjendikte Eilerts bok eller ikke. Hele stykket dreier seg om dette, det er veldig intellektuelt (bortsett fra at hele teorien hans bare er tull) og er egentlig ganske kjedelig... Men regissøren har klart å gjøre det så morsomt som mulig - han har puttet inn noen villsvinhoder og sånn - så jeg tror det kan bli ganske bra. Men det er ganske tydelig når du ser begge stykkene at et er skrevet av en av verdens mest populære forfattere og et av en middelaldrene, ukjent engelskmann... I Bucharesti skal vi spille begge forestillingene hver kveld som en double-bill, Hedda er akt 1, Man of the Future er akt 2, så vi får håpe at folk ikke går når de har fått med seg Hedda...

Ellers blir det bare varmere og varmere i London. Denne helgen er det spådd opp mot 28 grader! I dag har jeg endelig fri på dagtid og jeg har ikke gjort mye! Sittet i en solstol på en takterrasse utenfor en bar/galleri i Camden, drukket iskaffe mend jeg jobbet litt og hørte på et jazzband som spilte inne i galleriet. Stort bedre enn det tror jeg ikke det kan bli! Nå har jeg spist lunsj på Fogg's (restauranten hvor jeg jobber) og jeg utnytter deres internett litegrann! Tenkte kanskje jeg skulle bestille litt iskrem også...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home