Siste dag i Liverpool
I dag er min offisielt siste dag i Liverpool... Rommet mitt er nå nesten tomt (rommet til Ben er overfylt...) og kofferten er stappfull! I kveld blir det øl i LIPA-baren med venner og bekjente. Trist er det, men samtidig er jeg for oppspilt i dag til å være altfor deppa!
Jeg fikk nemlig email fra Per-Olav Sørensen i går som lurte på om jeg vil være med TanGhost på turné! Selvfølgelig vil jeg det! Det har vært drømmen min helt siden jeg så forestillingen på Parkteatret for noen år siden! Jeg husker når jeg så i programmet at de planlagte internasjonal turné i 2006 at jeg tenkte: "WOW, da er jo jeg ferdig på LIPA. Tenk om..." Men jeg trodde vel aldri det skulle skje! Men nå er det virkelighet! Jeg skal på turné! På planen står blant annet Nationaltheatret, Den Nationale Scene, Dramaten i Stockholm, Helsinki, Færøyene (?!), Praha, Sofia i Bulgaria og Kina (!!!), inkludert Nasjonalteatret i Bejing! Så ja, denne dagen er litt for bra til å være trist!
Ellers har jeg vært i London en ukes tid som stage manager for en forestilling kalt "Far Away". Det var kjempekoselig! Masse LIPA-folk var involvert, så det ble tid til å fordype gamle vennskap og anskaffe nye! I tillegg møtte jeg noen av regissørene jeg har jobbet med på LIPA de siste årene. Noen av dem gjør det veldig bra om dagen, så det er viktig å holde kontakten! Brukte mye tid på å bare tusle rundt i London sentrum sammen med 3 (nye) venner:
Meg og Matt i British Museum. En av skuespillerne i "Far Away" jobber i restauranten der, så vi fikk VIP-bordet med utsikt inn i biblioteket og gratis kake og lemonade! Det er derfor vi er så fornøyde!
Vi var også i teatret to dager, så The Producers og Billy Elliot. The Producers var bra, men veldig dumt. Billy Elliot var fantastisk! Så det ble en veldig bra påskeferie allikevel, selv uten snø, Anton Berg-egg og yatzy-mesterskap!
Og på fredag var Ian McKellen-dag! Han var på LIPA for å snakke med oss og det var utrolig inspirerende. Han er virkelig Gandalf; like hyggelig og vis! Han pratet om sin karriere, om teaterindustrien, filmindustrien og ellers svarte på våre spørsmål. Til slutt fremførte han en monolog fra det siste Shakespeare-stykket som ble funnet. Det ble uroppført på 60- eller 70-tallet, tror jeg og han spilte en av karakterene. Han er den siste skuespilleren i verden som har vært så heldig å få skape en Shakespeare-karakter! Så når han fremførte den monologen for oss var det et helt utrolig øyeblikk! Jeg vet ikke om det er mulig å forstå hvor stort det var uten å være en teaternerd, som meg... Det er i alle fall vanskelig å beskrive. Men jeg gråt, det kan jeg si!
Senere på kvelden var vi å så den forestillingen han var i på Liverpoool Playhouse. Og når Ben og jeg stod i baren for å bestille kom han rett bak oss. Så jeg tenkte "Det er nå eller aldri!" og gikk bort til ham og sa tusen takk for at han ville komme til LIPA og snakke med oss. Og så ble han bare stående og prate med Ben, Kev, Mike og meg noen minutter om hva planer vi hadde og sånn. Som Ben sa; det var helt uvirkelig å stå der og tenke at akkurat nå står Ian McKellen og prater med oss, det er det han bruker disse to minutttene til... Som sagt, jeg blir sjelden veldig nervøs eller ydmyk rundt kjendiser. Men dette var mye mer enn en kjendis! Dette var den siste av den generasjonen av store engelske teaterskuespillere! Det var Gandalf!
Vel, nok om det! Nå må jeg pakke meg ferdig! I morgen ettermiddag er jeg tilbake i Moss og til de små norske kjendisene i sommershowet på Parkteatret... Men det er kanskje like greit, så slipper jeg å skjelve på hendene hele tiden...




1 Comments:
Hei Tine !
Gleder meg til å se deg i morgen. Kan jeg bli til Kina ? Pappa har vært på 2 timers dobbelt-kanin-jakt og er ikke helt blid. Jeg er intervjuet med bilde i dagens Moss Dagblad og har vært på O-trening nå i kveld. Natt'a Thea !
Post a Comment
<< Home